Från idé till färdig bild i Photoshop!

Att skapa i Photoshop är roligt men tidskrävande. Jag satt och tittade på ett avsnitt av ”Hemma hos Jamie”, du vet ”Den nakna kocken”, Jamie Oliver. Programmet var indelad i olika stycken och mellan styckena visades en uppslagen tecknad, lite sliten kokbok med handskriven text. Det gav mig inspiration om att försöka skapa något motsvarande, fast som någon form av en åldrad gammal klippbok i stället för kokbok.

Jag tänkte i det här inlägget visa lite av hur jag har skapat bilden från idé till färdig bild. Jag började med att fotografera ett kollegieblock på mitt köksbord, denna bild kommer sen att ligga till grund för det färdiga resultatet. Jag frilägger sedan kollegieblocket med hjälp av en lagermask.

För dig som aldrig har arbetat i Photoshop skall jag lite förenklat förklara vad en lagermask innebär, men först några ord om vad ett lager är.

När man först öppnar en bild i Photoshop så skapas ett lager, ett låst bakgrundslager. Detta lager består av själva bilden. Om jag sen vill tillföra något eller ändra något på bilden så gör man det på ett lager som man lägger ovanpå originalbilden. Om du tänker dig principen om hur en overheadprojektor fungerar. Du kan lägga på flera lager av genomskinlig film på projektorn som sedan bildar en enhetlig bild på väggen.

På bilden ovanför visar jag hur jag har skapat ett lager för varje detalj i bilden. Jag kan även skapa ett justeringslager om jag vill påverka ljuset eller färgen i en enskild detalj, då begränsar jag justeringen till just den detaljen genom att koppla ihop justeringslagret med detaljen i bilden. Man kan se att ett lager är kopplat till ett annat genom den lilla svarta pilen som pekar nedåt mot det underliggande lagret. (Se den inringade delen i bilden under)

I just detta exempel har jag lagt på dels ett justeringslager som heter ”Curves” och ett som heter ”Photofilter”. Curves använder man när man vill ljusa upp eller mörka ner bilden eller detaljen och Photofilter använder man för att färga eller tona en bild. I mitt fall har jag använt dessa två justeringslager för att ljusa upp och färga polaroidramen något gul.

Det finns hur mycket som helst att säga om olika lager och dess sätt att arbeta med. Två saker som är mycket viktiga när det gäller lager och som jag måste säga några ord om, är lageropacitet och lagermask. Lageropacitet är samma som ett lagers genomskinlighet. Du kan reglera ett lager så att det ”lyser” igenom mot det underliggande lagret. Jag förklarar närmare senare i inlägget. Det andra viktiga är lagermask. En lagermask är en mask som du kopplar till ett lager som gör att ett justeringslagers effekt bara påverkar en del av bilden. Det fungerar precis som när du t ex maskerar av glaset när du målar karmen på ett fönster för att slippa få färg där du inte vill ha färg.

Jag skall här visa principen för lager, lagermask och lageropacitet. Det gör jag genom att visa hur jag har fått fram kollegieblockets färg och struktur.

Jag börjar med att visa kollegieblocket som det ser ut när jag fotograferade av det från mitt köksbord.. Jag vill ju inte ha med bordet eller den bit av tabletten som syns i bildens översta högra kant. Här frilägger jag blocket genom att ta bort bordet och tabletten med en lagermask. Då syns bara blocket och det som finns under lagret, och i det här fallet ett vitt lager.

Här har jag lagt på ett färglager för att färga kollegieblocket brungult. Jag har använt samma lagermask på färglagret som jag hade till kollegieblocket och bordet för att inte hela bilden skall bli gul och sedan har jag sänkt färglagrets opacitet så att man kan ”se igenom” det, så att kollegieblocket framträder. För att fortsätta med liknelser, så kan man säga att detta är som att betsa trädetaljer, där ådringen lyser igenom färgen.

För att få kollegieblockets blad att se åldriga och slitna ut använder jag här en struktur. Jag sökte på nätet efter ”free old paper” och fick upp en rad träffar på olika papperstexturer. För att det inte skall se ut som de båda sidorna i kollegieblocket har en och samma struktur kopierade jag bilden med pappersstrukturen och lade de sida vid sida fast på varsitt lager och sänkte opaciteten så att kollegieblockets ränder och det gulbruna färglagret lyser igenom.

Nu vill jag ju inte att den gamla slitna pappersstrukturen även skall synas på spiralinbindningen eller på pärmhålen. Det är nu lagermasken kommer till sin rätt. Genom att skapa en lagermask som består av en svart/vit bild av kollegieblocket och lägga den till pappersstrukturen så begränsar jag strukturen till att bara synas över sidorna i kollegieblocket. En lagermask är alltid svart/vit, eller i nyanser av grått. Det svarta förhindrar genomsläpp medan det vita släpper igenom helt och hållet och nyanser av grått släpper igenom delvis.

Det här är principen för allt arbete i Photoshop men givetvis finns det lika många sätt att göra det på som det finns stjärnor på himlen.

Här nedan visar jag resten av de lager som den färdiga bilden är uppbyggd av. Varje bild ligger på ett eget lager och till en del bilder tillkommer olika justeringslager. Hela den färdiga bilden består av 30 lager.

Det var allt för denna gång!

Om det är något du undrar över, skriv gärna en rad!

Share

2 reaktion på “Från idé till färdig bild i Photoshop!

    • Tack Peter!

      Om det var någon detalj som du inte förstod eller verkade konstigt förklarad, så är jag mer än glad om du vill skriva om det!

      Ha det gött!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.